In aanbouw

Nieuw OV knooppunt voor City Nieuwegein

Vanaf 2022 bouwt gemeente Nieuwegein samen met de provincie Utrecht en ontwikkelaars aan een modern OV knooppunt in het Stationsgebied in City. Op 30 november 2021 heeft er een online informatiebijeenkomst plaatsgevonden. Bekijk de informatiebijeenkomst hier terug, en hoor alles over de aankomende werkzaamheden.

Eerst realiseren we een nieuwe tramhalte in City. Met de extra lange trams van Regiotram Utrecht kunnen reizigers vanaf de zomer van 2022 zonder overstap reizen naar Utrecht Centrum en Utrecht Science Park. In 2024-2025 wordt ook het nieuwe busstation gebouwd.

Actueel

De nieuwe tramhalte wordt gebouwd door aannemer Dura Vermeer, in opdracht van de provincie Utrecht. Dura Vermeer verlegt ook een gedeelte van de trambaan. Dit is nodig om de trams op de juiste plek aan te laten komen, dichtbij de winkels van Cityplaza en de nieuwe woningen. Het vernieuwen van de tramhalte en trambaan is onderdeel van de vernieuwing van City Nieuwegein. Daarom werkt de gemeente voor dit project samen met de provincie.

Wil je iets melden, of heb je een vraag of tip over dit project? Doe dat dan via de meldknop op deze pagina. Bij calamiteiten rondom de bouw, neem contact op met de uitvoerder van Dura Vermeer via het noodnummer 06 – 14 49 47 34.

Wat gaat er gebeuren?

De werkzaamheden beginnen in december 2021 en vinden plaats tussen de Zuidstedeweg, Kapittelstede en de huidige trambaan. Bij de tijdelijke tramhalte komt een werkterrein van Dura Vermeer. Om ruimte vrij te maken voor de nieuwe halte en trambaan worden eerst sloopwerkzaamheden uitgevoerd. Daarna wordt de nieuwe halte gebouwd. Deze nieuwe halte wordt 75 meter lang en is door een lage instap goed toegankelijk voor reizigers.

Planning

De werkzaamheden worden uitgevoerd tussen december 2021 en juni 2022. Onderstaande data zijn de belangrijkste mijlpalen uit onze projectplanning. Afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden kan van deze data worden afgeweken.

13 december 2021: start inrichting van het bouwterrein

Dura Vermeer start met de inrichting van een werkterrein bij de tijdelijke tramhalte. De aannemer zal een bouwketen neerzetten en het terrein afzetten met hekken. Vanaf dit moment rijdt er bouwverkeer en in het parkeerterrein bij de tijdelijke halte beperkt beschikbaar.

3 januari 2022: voorwerk aan de nieuwe tramhalte

Op maandag 3 januari 2022 start de aannemer met de bouw van het westelijke perron van de nieuwe tramhalte. Dat komt aan de kant van de Weverstede. Deze werkzaamheden vinden plaats naast het tramspoor. De tram blijft intussen gewoon rijden. 

De nieuwe tramhalte wordt gebouwd op een fundering van heipalen. Vervolgens worden bouwwanden neergezet, aangevuld met zand. Zo leggen we de basis voor de nieuwe tramhalte.

Daarnaast legt de aannemer in deze periode alvast een zo groot mogelijk deel van de nieuwe trambaan aan. Ook in deze fase rijdt er bouwverkeer. Er wordt gewerkt tussen 7.00 en 16.00 uur. De heiwerkzaamheden overdag kunnen tijdelijk voor geluidsoverlast zorgen. 

26 februari 2022: vernieuwing trambaan en tramhalte

Vanaf 26 februari 2022 rijden er geen trams meer. Dan begint de sloop van de trambaan. De sloop gaat van boven naar beneden, er wordt gestart met de bovenleiding.

Daarna bouwt aannemer Dura Vermeer de trambaan weer op, inclusief de nieuwe halte. Daarbij worden ook de kruisingen van de trambaan vernieuwd en krijgt een deel van de Zuidstedeweg een nieuwe laag asfalt. Op de Zuidstedeweg wordt ook de wissel van de trambaan vernieuwd.

10 april 2022: testen van de vernieuwde trambaan begint

Op 10 april 2022 willen we klaar zijn met de bouw van de nieuwe trambaan en halte. Dit betekent nog niet dat de trams direct weer kunnen rijden. Veiligheid staat voorop. Daarom testen we eerst of de techniek goed werkt. Bijvoorbeeld de wissels, de verkeerslichting bij de kruisingen, de aansluiting tussen de trams en de perrons, de systemen voor reizigersinformatie, de beveiligingscamera’s en het betalingssysteem op de halte. Zodra al deze systemen goed werken, gaan er testritten rijden op het vernieuwde deel van de tramlijn. We testen dan ook of de trams goed op de klok van de dienstregeling rijden.

16 juni 2022: ingebruikname van de nieuwe tramhalte

Vanaf 16 juni 2022 moeten de trams weer gaan rijden met reizigers aan boord. De nieuwe tramhalte voor City Nieuwegein is een feit.

Overlast

Het werk aan de nieuwe tramhalte kan helaas niet worden uitgevoerd zonder enige mate van overlast voor de omgeving. Wel hebben we afspraken gemaakt met de aannemer om het overlast zoveel mogelijk te beperken.

Minder geluidsoverlast

Het beton waarin de oude trambaan zin, wordt in stukken gezaagd. Dit zorgt voor een relatief korte slooptijd en minder geluidsoverlast. De spoorstaven worden met een brander in stukken losgemaakt. Alleen op de vaste aansluitpunten wordt er een slijpmachine gebruikt. Bij de tijdelijke halte plaatst Dura Vermeer geluidsschermen.

Om de nachtrust niet te verstoren, wordt het sloopwerk alleen overdag uitgevoerd.

Opgeruimd staat netjes

Tijdens de aanleg van de fundering voor de nieuwe trambaan zal de aannemer stofvorming zoveel mogelijk tegengaan.

  • Bij droog weer sproeit de aannemer minstens één keer per dag
  • Te slijpen materiaal wordt nat gehouden

De aannemer veegt wekelijks de directe omgeving van de bouwplaats, inclusief de aan- en afvoerroutes, voor een schone omgeving. Langs het bouwterrein komen houten bouwhekken met plantenbakken. De hekken komen aan de kant van de woningen bij de Spoorstede en het winkelgebied van Cityplaza. De planten en hekken worden elke twee weken verzorgd. 

Een conciërge houdt de looproutes schoon. Hij zorgt ervoor dat rommel wordt opgeruimd en is doordeweeks beschikbaar om vragen te beantwoorden van bezoekers en bewoners. 

Bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden

City moet goed bereikbaar blijven. Daarom is de looproute vanaf de tijdelijke tramhalte en de parkeerplaats richting Cityplaza altijd beschikbaar. Dit blijft een vaste en duidelijk herkenbare route voor voetgangers. Deze looproute ligt zo dicht mogelijk bij de huidige route. De tijdelijke looproutes zijn toegankelijk voor minder validen en voorzien van geleidelijnen. Omleidingen voor het verkeer kondigen we ruim op tijd aan met borden.

Waarom werken we ‘s nachts?

Er moet veel werk worden verzet in korte tijd. Daarom werkt de aannemer ook in de nacht. Deze nachtelijke werkzaamheden worden uitgevoerd binnen het bouwgebied langs het gehele tracé van de trambaan.

De bovenleiding wordt in lange lengtes afgeknipt. Om deze oude kabels veilig te demonteren worden de overwegen tijdelijk afgesloten. ‘s Nachts is er minder verkeer waardoor dit veilig kan gebeuren. Bij het aanbrengen van spoorstaven en nieuwe draden van de bovenleiding gaat het om dusdanige lengtes dat de aannemer dit werk ook in de nacht uitvoert.  Als de aannemer dit werk overdag uit zou voeren, zou de overlast voor het verkeer groter zijn vanwege afsluitingen van de overwegen van de trambaan.

Voor meer informatie over de aangepaste dienstregeling of veelgestelde vragen over de werkzaamheden, bekijk de website van Regiotram Utrecht.

Iets melden?

Wij proberen je zo goed mogelijk te informeren, maar soms gaan dingen niet zoals gepland. Heb je een melding over een bouwproject, overlast of een positieve noot? Doe dan hier een melding.

Melden

City Nieuwegein

Op deze website informeert de gemeente Nieuwegein je graag over alle ontwikkelingen in het stadscentrum. Volg ons ook op Facebook, Instagram en LinkedIn voor nog meer City nieuws!

Infocentrum

Vragen over City? Loop binnen bij het Infocentrum. We helpen je graag! Bekijk hier alle contactmogelijkheden.

Privacybeleid | Alleen anonieme cookies